Fragile We Are

Expositie 29 november 2018 tot 06 januari 2019 Kadmium

Kunstenaars

Helmie Brugman
Helmie Brugman liet zich voor haar installatie The Terracotta Davids inspireren door Michelangelo. De renaissance-kracht van de ‘David’ bracht ze terug tot dat kwetsbare knaapje. Het werd een serie kinderen van een jaar of vijf, nog in alle onschuld, onbevangen, van vóór de val in het paradijs. Ze koestert het jochie, steunt hem, tilt hem op een pallet, geeft hem rugdekking, snoert hem vast. Maar ze laat hem ook openbarsten, door de knieën zakken.

De gipsmal van ‘een ideaal jongetje’ maakt het mogelijk binnen korte tijd een serie kopieën te maken van klei. Maar iedere kopie heeft een eigen identiteit en een eigen kwetsuur, een mankement, een afwijking of juist een stoere uitstraling. Daarmee stelt Helmie Brugman vragen over nature/nurture: wat bepaalt wie wij zijn? Wat is er eerst: het innerlijk of de buitenkant, hoe belangrijk is de kleur, de huid? Deze vragen liggen ten grondslag aan haar werk. Haar meest recente David van papier-maché oogt zo delicaat als kant.

FOTO 1 
1. Helmie Brugman, The Terracotta Davids 2014-2018 ; steengoed 1220°C, hout, latex, schuimrubber, textiel, gips, spanbanden, papier-maché; beelden h. 130 x 40 x 40 cm elk

Caren van Herwaarden

In het werk van Caren van Herwaarden staat de mens centraal. De mens in al zijn hoedanigheden, alleen en/of in relatie tot de ander. De mens in zijn meest kwetsbare, naakte staat, zonder façade of opsmuk. In de grensgebieden van het bestaan is het menselijk tekort het scherpst zichtbaar, daar toont hij zijn animale, bestiale staat. Juist in dit grensgebied komen erotiek, geweld, dood en geloof samen. Hier woedt het conflict tussen het besef van de eindigheid van het leven en het verlangen op te gaan in een groter geheel en te ontsnappen aan de dood.

Met tekenen als basis is er in de afgelopen tien jaar iets nieuws ontstaan. Door het maken van collages en reliëfs geeft Van Herwaarden haar werk letterlijk en figuurlijk een extra lading. Het zijn reliëfs die richting sculptuur gaan. Het werk krijgt hierdoor de bezwerende, zintuiglijke lading waarnaar ik steeds op zoek ben. Dit is noodzakelijk, vooral in een tijd waarin contacten tussen mensen zich steeds meer op een virtueel, niet-zintuiglijk vlak afspelen.

FOTO 2
2. Caren van Herwaarden, Bodybuilding, 2016; aquarel, 227,8 x 152 cm. Foto Peter Cox